Utrwalenie głoski SZ w nagłosie wyrazów - ruletka
Utrwalenie głoski SZ w śródgłosie wyrazów - krzyżówka
Utrwalenie głoski SZ w wygłosie wyrazów - O rety! Krety!
ĆWICZENIA ODDECHOWE
autor postu Joanna Wasielewska, logopeda
https://wordwall.net/play/1693/765/887
https://wordwall.net/pl/resource/1691888
https://wordwall.net/play/1693/048/452
ĆWICZENIA WSPIERAJĄCE I WZMACNIAJĄCE MOWĘ
Zabawy oddechowa kształtujące siłę oddechu
RAKIETA
CEL: Będziemy próbować osiągnąć rekordową odległość lotu rakiety. Kształtować siłę oddechu.
Materiały:
Do przygotowania rakiety potrzebny jest :
-dostępny kolorowy papier,
-klej, kredki,mazaki,
-słomka do napoi oraz marker.
Kartkę składamy na pół i rysujemy rakietę lub statek kosmiczny. Następnie równo wycinamy. Potrzebujemy dwie sylwety tej samej wielkości. Teraz kolorujemy według własnego pomysłu. Na koniec smarujemy klejem brzegi i sklejamy tak, by w środek włożyć słomkę do napojów. Należy dobrze skleić wszystkie boki, żeby podczas dmuchania nie uciekało powietrze
MAGICZNY KUBEK
CEL: Wydłużanie fazy wydechowej, wzmacnianie siły wydechu.
Potrzebne:
-kubeczek/szklanka/miseczka/słoik
-rurka
-płyn do naczyń
-trochę wody
Do naczynia wlewamy płyn do naczyń i odrobinę wody.
Musi być więcej płynu niż wody. Wkładamy rurkę i DMUCHAMY.
PAMIĘTAJ WDECH NOSEM.
LABIRYNT
CEL: Wydłużanie fazy wydechowej.
Do wykonania tego zadania wykorzystamy Wasze klocki. Zbudujcie z nich labirynt – na podłodze lub stoliku. Do labiryntu wkładamy kulkę ze styropianu lub zgniecioną gazetę. Zadaniem dla Ciebie jest przemieszczenie (bez użycia rączek!) kuleczki przez labirynt do wyjścia, wyłącznie dmuchając na kuleczkę. W innej wersji można sterować oddechem za pomocą słomki do napojów.
Pamiętacie ----wdech NOSKIEM
PLANETA ZIEMIA
CEL: Utrwalenie głosek 3 szeregów, [r] oraz dźwięcznych - mowa i pismo.
Zbliża się Dzień Ziemi - 22.04. Proponuję, abyśmy nasze ćwiczenia logopedyczne nawiązali do tego dnia. Wykonajcie obrazek – narysujcie naszą PLANETĘ ZIEMIĘ , taką wesołą i uśmiechniętą –wolną od wszelkiego rodzaju śmieci. Wokół planety narysujcie śmieci /i podpiszcie/ jakie mogę jej zagrażać, np. plastik, puszka, szkło, …itd. W tych wyrazach są głoski, które będziemy utrwalać [s,z,c,dz,sz,ż,cz,dż,dz,ś,ź,ć,dź], [r], oraz głoski dźwięczne.
Miłej zabawy!
ŁÓDECZKI
CEL: Wydłużanie fazy wydechowej.
Co nam jest potrzebne do przygotowania zabawy?:
1. Miska.
2. Woda.
3. Lekkie przedmioty/kolorowe korki/piłeczki/itp.
4. Można użyć słomki
Poproście Waszych rodziców, aby pomogli Wam przygotować potrzebne materiały.
Na powierzchni wody kładziemy dowolne „łódki”, lekkie przedmioty, które będą utrzymywały się na powierzchni. Za pomocą wydechu (pamiętamy już: wdech nosem – wydech ustami) poruszajcie Waszymi statkami, niech pływają w różne strony.
Życzę miłych ćwiczeń
DMUCHAJKI
CEL : Wydłużenie fazy wydechowej.
CO BĘDZIE NAM POTRZEBNE ?
1.Rolka po papierze toaletowym.
2.Klej.
3.Dostępne materiały: bibuła/ kolorowe lub białe kartki/ gazety/ nitki czy wstążki.
4. Nożyczki.
5.Mazaki, kredki.
A więc do dzieła! Wykonaj z rolki własną pomoc do zajęć logopedycznych. Do jednego końca (od wewnątrz) rolki - doklej wokoło kolorowe paski bibuły lub wąskie paski papieru, aby wystawały około 7-10 cm. Dmuchaj w drugi koniec rolki tak, aby paski po drugiej stronie unosiły się pod wpływem Twojego wydechu. Pamiętaj wdech --nos, wydech usta. Rolkę ozdób według własnego pomysłu. Może będą to smoki, krokodyle, a może wężyki...
PSZCZÓŁKA
CEL: Będziemy próbować osiągnąć rekordową odległość lotu pszczółki.
Materiały:
Do przygotowania latającej pszczółki potrzebny jest :
-żółty papier,
-biały czy niebieski papier na skrzydełka,
-klej/zszywacz,
-słomka do napoi [przecięta na pół] oraz marker.
Aby zrobić pszczółkę należy przygotować niewielki prostokątny kawałek papieru, nawinąć go na słomkę a następnie skleić. Zwinięty rulonik zdejmujemy ze słomki, spłaszczamy koniec i zszywamy zszywaczem biurowym lub mocno sklejamy.
Pszczółkę robimy z żółtego kółka oraz dwóch serduszek wyciętych z białego papieru. Na kółku rysujemy paski, oczy, buzię oraz czułka a następnie naklejamy skrzydła. Gotową pszczółkę naklejamy na rulonik papieru w miejscu zszycia/sklejenia. Dorysowujemy żądło.
Papierowy element z pszczółką nakładamy na słomkę trzeba ją przeciąć na pół, bo jest zbyt długa, a następnie siłą oddechu wprawiamy w lot. Pamiętamy o kształtowaniu prawidłowego toru oddechowego czyli przypominamy dziecku o nabraniu powietrza nosem i wydechu ustami:) Latająca pszczółka to dobre ćwiczenie oddechowe i fajna zabawa!