Wychowanie do życia w rodzinie
- informacje dla rodziców na rok szkolny 2021/2022
Szanowni Rodzice,
Jednym z kierunków realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2021/2022 jest wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych „Wychowanie do życia w rodzinie”.
Celem zajęć edukacyjnych ,,Wychowanie do życia w rodzinie” jest wspieranie uczniów w integralnym rozwoju osobowym, a przez to przygotowanie do dorosłego życia, w tym również promowanie pozytywnych i pożądanych społecznie zachowań. Wbrew ogólnemu przekonaniu na zajęciach WDŻ podejmowane są nie tylko tematy związane z seksualnością człowieka a przede wszystkim tematy związane z wartością rodziny – jej zadaniami. Podejmowane są zagadnienia związane z przyjaźnią, koleżeństwem, samowychowaniem, pielęgnowaniem własnych zainteresowań, rozwojem i wzrostem, oczywiście nie tylko tym fizycznym. Mówimy o dzisiejszych zagrożeniach, płynących z różnych źródeł, uzależnieniach i ich konsekwencjach. Poznajemy zasady savoir – vivre a także mówimy o tolerancji i poszanowaniu innych kultur, ras, religii i szacunku do każdego człowieka.
Rolą nauczyciela jest pomoc w odkryciu młodemu człowiekowi jak można świadomie i szczęśliwie żyć w zgodzie z samym sobą i z innymi. Zagadnienia związane z seksualnością człowieka pozwalają przygotować się do pełnienia w przyszłości ról w rodzinie i społeczeństwie. Szkoła jest zatem sprzymierzeńcem w procesie wychowania i jej zadaniem jest umożliwić bezpieczne przejście przez okres dzieciństwa i młodości, przygotowanie nastolatków do burzliwych zmian związanych z dojrzewaniem.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego z przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie na podstawie Rozporządzenia MEN z 14 II 2017r. jest realizowana w klasach IV-VIII Szkoły Podstawowej w wymiarze 14 godzin dla ucznia (w tym 5 godz. z podziałem na grupy jednopłciowe).
Głównymi celami zajęć WDŻ w Szkole Podstawowej są:
-
ukazanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka,
-
kształtowanie empatii,
-
umiejętność komunikacji i rozwiązywania konfliktów rówieśniczych i rodzinnych,
-
wartość koleżeństwa i przyjaźni, postępowanie w przypadku presji grupy, rola autorytetów w życiu,
-
zakochanie i młodzieńcza miłość, argumenty za opóźnieniem inicjacji seksualnej,
-
płodność człowieka, planowanie rodziny, odpowiedzialne rodzicielstwo.
Uczeń niepełnoletni nie bierze udziału w zajęciach jeżeli jego rodzice (prawni opiekunowie) zgłoszą dyrektorowi szkoły za pośrednictwem nauczyciela prowadzącego w formie pisemnej rezygnację z udziału dziecka w WDŻ.
Zajęcia nie podlegają ocenie i nie mają wpływu na promocję ucznia do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły. Udział w nich jest jednak odnotowany na świadectwie szkolnym.
Nauczyciel prowadzący wychowanie do życia w rodzinie