Mamo! Tato! Możesz pomóc swojemu dziecku w rozwoju mowy!
ĆWICZENIA STYMULUJĄCE ROZWÓJ MOWY DZIECKA
Ćwiczenia języka:
- wysuwanie języka, język wąski i szeroki, kierowanie języka w kąciki ust: w prawo i w lewo-przy szeroko otwartych ustach – „wahadełko”,
-unoszenie języka na górną wargę –język wąski i szeroki (usta szeroko otwarte). Ćwiczenia wykonujemy bez pomocy górnej wargi,
-unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego –„malowanie sufitu w buzi”,
-dotykanie językiem zębów trzonowych górnych i dolnych. Dotykanie językiem poszczególnych zębów –po kolei,
-język w przedsionku jamy ustnej – oblizywanie zębów – ruch okrężny, oblizywanie ruch ruchem okrężnym – usta szeroko otwarte,
-mlaskanie czubkiem języka, mlaskanie środkiem języka, przyssanie języka do podniebienia, przy szeroko otwartych ustach.
Ćwiczenia warg:
-szerokie otwieranie ust i zamykanie, wysuwanie warg do przodu ( jak przy samogłosce ‘u’), rozchylanie warg ( jak przy samogłosce ‘e’) ruchy wysuwania i rozchylania wykonywać naprzemiennie,
-złączyć wargi płasko, rozciąganie warg poprzez cofnięcie kącików ust ( jak przy samogłosce ‘i’),
-układnie dolnej wargi na górną i górnej na dolną, wysunąć wargi do przodu, ściągnąć je i przesuwać w kąciki ust: w prawo, w lewo, następnie wykonać ruch okrężny,
-dolną wargą zasłonić dolne zęby, górną – górne zęby,
-dmuchanie przez złączone wargi, lekko wysunięte do przodu, parskanie, cmokanie,
-wymawianie samogłoski – i-u –a następnie a,e,u,i,o,y – zachować tę kolejność.
Ćwiczenia oddechowe:
- puszczanie baniek mydlanych,
-zdmuchiwanie kawałka papieru z gładniej lub chropowatej powierzchni,
-dmuchanie na zawieszone na nitce krążki lub kulki waty,
-„chłodzenie gorącej zupy”- dmuchanie ciągłym strumieniem,
-„zdmuchiwanie mlecza” –długie strumienie powietrza,
-„odtajanie zamarzniętej szyby” – długie chuchanie,
-„wypuszczanie powietrza z balonika”- długie ssssssss
-ćwiczenia przepony: śmiech- hehe, hoho,hihih,haha.
Ćwiczenia słuchowe:
-porównywanie różnych głosów zwierząt, pojazdów,
-naśladowanie słyszanych głosów ,
-wyodrębnianie głoski w wyrazie, zwłaszcza na początku wyrazu,
-wyróżnianie wyrazów w zdaniu, wydzielanie sylab w wyrazach,
-wystukiwanie rytmu piosenek np. Wlazł kotek na płotek, Panie Janie.
Ważne!
- wybrane ćwiczenia wykonujemy z dzieckiem w domu przez 10 -15 minut codziennie,
- do ćwiczeń języka i warg wykorzystujemy lusterko-obserwując „gimnastykę buzi i języka”,
- czytajmy dziecku codziennie przed snem.
Logopeda: Joanna Wasielewska