WITAMY W NOWYM ROKU SZKOLNYM 2018/2019

Nowy rok szkolny to nowe cele, zadania, badania mowy - profilaktyczne i kontrolne.

Zajęcia logopedyczne rozpoczynamy z uśmiechem i ogromnym zapałem do pracy !

Praca na zajęciach ma formę : grupową /4os/ , z całą grupą -profilaktyczne w gr. przedszkolnych,  indywidualną. 

Nasze cele:

  • wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z zaburzeniami mowy,
  • podnoszenie kompetencji językowych uczniów,
  • usprawnienie artykulatorów,
  • stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy,
  • wywołanie, utrwalenie i automatyzacja zaburzonych głosek,
  • usprawnianie techniki czytania i pisania,
  • tworzenie sytuacji pobudzających do mówienia, do komunikacji werbalnej z rówieśnikami i dorosłymi,
  • wdrażanie do komunikacji alternatywnej- usprawnienie posługiwania się komunikacją pozawerbalną (piktogramy/zdjęcia), stymulowanie komunikacji pozawerbalnej,
  • doskonalenie rozumienia prostych poleceń,
  • bogacenie słownika biernego i czynnego,
  • trening słuchowy,
  • wspieranie i motywowanie uczniów,
  • motywowanie i wspieranie rodziców oraz angażowanie rodziców w proces terapii logopedycznej.

 

TYGRYSKI - 3LATKI

Między 2 a 3 rokiem życia dziecko zaczyna budować zdania, początkowo proste, które są złożone z dwóch, trzech wyrazów, następnie przechodzi w wypowiedzi dłuższe, cztero - pięcio wyrazowe. Formy gramatyczne są używane często niepoprawnie. Dziecko nie potrafi jeszcze wypowiadać poprawnie wszystkich głosek - głoski trudne, są zastępowane głoską łatwiejszą.  

W tym okresie dziecko wypowiada prawidłowo spółgłoski: p, b, m, f, w, k, g, h, t, d, n, l, ś, ź, ć, dź oraz samogłoski ustne: a, o, u, e, y, i, a - chociaż mogą pojawić się odstępstwa [a=o], [e=a], [i=y].Pod koniec tego okresu pojawia się: s, z, c, dz, które wcześniej było zastępowane przez dziecko: ś, ź, ć, dź. Dziecko nie wymawia [r] lub zamienia je na [j, l].

 MISIE-4latki

Poprzez wzrastające kontakty i umiejętności społeczne dziecka z otoczeniem, zasób słownictwa znacznie się poszerza. 4-latki są zazwyczaj bardzo aktywne werbalnie, dużo mówią, pytają, są ciekawe siebie i swojego otoczenia, co sprzyja nabywaniu słownictwa i nauce budowania zdań złożonych. W tym wieku, oprócz głosek, które pojawiły się we wcześniejszych etapach, dziecko mówi s, z, c, dz, której do tej pory było zastępowaneś, ź, ć, dź. Dlaczego? ś, ź, ć, dź są głoskami łatwiejszymi. Dopiero, gdy język i wargi zrobią się sprawniejsze dziecko zaczyna wymawiać s, z, c, dz. To naturalna kolej rzeczy.

Dziecko może zacząć wymawiać sz, ż, cz, dż, ale jeśli tych głosek brak, nie ma co się niepokoić. Są trudniejsze do opanowania i częściej spotkamy je u 5-latka. Dlatego na tym etapie 4-latek może zastępować je łatwiejszymi głoskami i mówić np. safa, salik, capka, zaba, dzem albo śalik, ćapka itp. Może pojawiać się głoska „r”, ale tak, jak w przypadku sz, ż, cz, dż  brak „r” jest w tym okresie rozwojową normą.

Często pojawia się hiperpoprawność – to znaczy, że dziecko zastępuje „stare” głoski nowo opanowanymi głoskami. Dla przykładu: dziecko nauczyło się mówić „sz” lub "r" i wstawia je w słowa: zamiast „lala” mówi „rara”, zamiast „stół” mówi „sztół” itp.

PSZCZÓŁKI - 5LATKI 

Mowa dziecka w tym wieku powinna być zrozumiała, a wypowiedzi dziecka wielozdaniowe.

Dziecko potrafi już bezbłędnie powtórzyć sz, ż, cz, dż, choć w mowie potocznej mogą wciąż być zastępowane przez s, z, c, dz; [SZAFA-SAFA] [CZAPKA-CAPKA], [ŻABA-ZABA[, [DŻEM-DZEM].

Głoska r powinna być już wymawiana, chociaż często pojawia się dopiero w tym okresie (często pod koniec );

Wypowiedzi uwzględniają kolejność zdarzeń i zależności przyczynowo - skutkowe, są zwykle poprawne gramatycznie;

Dziecko potrafi wyjaśnić znaczenie słów, opisać cechy przedmiotów i możliwość ich zastosowania;

Dziecko chętnie poprawia innych i samego siebie, szukając prawidłowego brzmienia wyrazu;

zem albo śalik, ćapka itp.

 Może pojawiać się głoska „r”, ale tak, jak w przypadku sz, ż, cz, dż  brak „r” jest w tym okresie rozwojową normą.

Często pojawia się hiperpoprawność – to znaczy, że dziecko zastępuje „stare” głoski nowo opanowanymi głoskami. Dla przykładu: dziecko nauczyło się mówić „sz” lub "r" i wstawia je w słowa: zamiast „lala” mówi „rara”, zamiast „stół” mówi „sztół” itp.

BIEDRONKI i SÓWKI - 6 LATKI

Mowa 6-latka powinna już być opanowana pod względem dźwiękowym Zdarza się bowiem, że grupy spółgłoskowe są jeszcze upraszczane, wyrazy ulegają licznym zniekształceniom, zaś najtrudniejsze dla dziecka dźwięki, tj. sz, ż, cz, dż oraz r, zastępowane są przez głoski łatwiejsze, tj. odpowiednio przez s, z, c, dz /l, j  [SZAFA-SAFA], [CZAPKA-CAPKA], [ŻABA-ZABA], [DŻEM-DZEM], [RAK-LAK, JAK]. 

Kontakt

ZESPÓŁ PLACÓWEK OŚWIATOWYCH W LUBIENIU KUJAWSKIM
87-840, Lubień Kujawski
ul. Szkolna 15
 
sekretariat
tel. 054 2843 148
fax 054 2843 043
 
adres email: